Här kan du som privatperson eller företagare göra en begäran om planbesked.
För att använda vår e-tjänst för planbesked loggar du in med din e-legitimation.
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att ansöka och sedan följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Genom ett planbesked kan den som har för avsikt att genomföra en åtgärd få ett snabbt och tydligt besked om kommunen avser att inleda ett planarbete eller inte. Kommunens besked ska vara skriftligt och motiverat. Planbesked är ett mycket tidigt principbesked som enbart innebär ett ställningstagande till om planarbete ska påbörjas eller inte.
En begäran om planbesked ska vara skriftlig. Av begäran ska ändamålet med åtgärden framgå och en karta som visar vilket område som berörs ska bifogas. Om åtgärden gäller byggnadsverk ska begäran innehålla en beskrivning av karaktären och den ungefärliga omfattningen. Det kan exempelvis vara husens högsta våningsantal, uppskattat antal lägenheter eller utformningen i stort, till exempel om husen ska vara friliggande eller sammanbyggda.
Kommunen är skyldig att besluta om planbesked senast inom tre månader från den dag då en komplett begäran kommit in.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din begäran om planbesked och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Avgiften beror bland annat på planområdets storlek och den planerade exploateringsgraden. Här kan du läsa mer om plan- och bygglovstaxan.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Begäran tas emot av planenheten på stadsbyggnadsförvaltningen. Frågan om planbesked kommer att tas upp för beslut i stadsbyggnadsnämnden. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att hantera begäran om planbesked. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden myndighetsutövning.
Det är stadsbyggnadsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. På vår webbplats hittar du information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter på karlstad.se/personuppgifter.
Redo att börja?
Klicka på Logga in för att starta din ansökan.
För att logga in på tjänsten behöver du e-legitimation.
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle. Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar högst upp på denna sida. Är du redan inloggad, tryck Nästa.
Tryck på "Logga in" för att börja fylla i din beställning.