Med den här e-tjänsten kan du ansöka om olika förändringar du vill göra på din arrendetomt samt lämna in överlåtelsehandlingar. För att få bygga eller förändra något inom arrendet krävs alltid skriftligt tillstånd från teknik- och fastighetsförvaltningen som är markägare. Det är detta tillstånd du ansöker om i den här e-tjänsten.
Observera att tillstånd från teknik- och fastighetsförvaltningen inte ersätter andra tillstånd som till exempel bygglov eller strandskyddsdispens som också kan krävas.
I den här e-tjänsten kan du ansöka om
- ny- till- eller ombyggnad
- trädfällning
- vasslåtter
- muddring
- gräs och/eller slyröjning
- indragning av el
- installation av BDT-avlopp
- indragning av vatten
- överlåtelse
För övriga ärenden behöver du kontakta oss via telefon, e-post eller brev.
Till information om bostadsarrenden och kontaktuppgifter
Att förbereda innan du startar e-tjänsten
Oberoende av ditt ärende kommer vi att vilja ha ditt arrendeavtalsnummer (niosiffrigt nummer på ditt avtal). Beroende på typ av ärende kan vi också kräva bilder, kartor och/eller ritningar tillsammans med din ansökan. Så se till att ha de nära till hands när du startar e-tjänsten.
Det här är vad vi behöver ha in beroende på ärende:
- Om du vill bygga något på din arrendetomt behöver du bifoga ritningar av det som ska byggas samt en situationsplan som visar vart den nya byggnationen ska placeras på arrendetomten.
- Om du vill installera el, vatten eller avlopp behöver du bifoga en situationsplan som visar var ledningarna ska dras.
- Om du vill fälla träd, slå vass, muddra eller slå gräs eller sly behöver du bifoga fotografier på det aktuella området samt en karta som visar vart du önskar genomföra åtgärden.
- Om ditt ärende gäller en överlåtelse behöver vi kontaktuppgifter till ny arrendator och du behöver ladda upp en kopia av överlåtelsehandlingen. Observera att det bara är säljaren som kan ansöka om överlåtelse via denna e-tjänst. Om du är köpare behöver du ta kontakt med oss först och skicka aktuella originalhandlingar via vanlig post.
- Om ditt ärende gäller överlåtelse till följd av ett arv behöver du bifoga bouppteckningen som styrker att du är arvinge till nuvarande arrendator samt medgivande från övriga eventuella dödsbodelägare. Observera att bouppteckningen måste vara registrerad hos Skatteverket. Du kan beställa kopia på en registrerad bouppteckning hos Skatteverket
När det gäller kartor går det bra att använda en skärmdump från kommunens webbkarta och göra en markering i den.
Till kommunens webbkarta
E-tjänsten kräver e-legitimation (exempelvis svenskt BankID). Om du inte har e-legitimation kan du mejla motsvarande uppgifter till teknikochfastighetsforvaltningen@karlstad.se.
Så hanteras din ansökan
När vi har tagit emot din ansökan gällande förändringar vid ditt arrendeställe utses en handläggare som kommer att höra av sig till dig för att meddela om vi behöver fler uppgifter eller direkt med ett svar. Normal handläggningstid uppskattas till mellan 2 och 3 veckor.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att hantera ditt ärende som gäller bostadsarrendet. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden avtal.
Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. På vår webbplats hittar du information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss.
Mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter på karlstad.se/personuppgifter