Via den här e-tjänsten kan du ansöka om tillstånd för en ny avloppsanläggning eller anmäla om du ska ändra en befintlig.
Du måste ha tillstånd för att anordna en avloppsanläggning med ansluten vattentoalett. Innan du anordnar en avloppsanläggning för bad-, disk- och tvättvatten (BDT) måste du göra en anmälan. Det gäller också om du ska ändra en befintlig avloppsanläggning.
En ansökan eller anmälan ska skickas till miljöförvaltningen i god tid innan anläggningsarbetet är planerat. Du får inte påbörja anläggandet förrän du fått tillstånd eller bekräftelse på en anmälan. Du behöver bifoga några handlingar till din ansökan/anmälan, som du laddar upp digitalt via den här e-tjänsten.
Dessa behöver du alltså ha förberett innan du skickar in din ansökan:
Vad ska min ansökan innehålla?
- En skalenlig karta över fastigheten där du ritar ut:
- Avloppsanläggningen och ledningarna. Alla delar av avloppsanläggningen ska finnas med, t.ex. slamavskiljare, fördelningsbrunn och provtagningsbrunn
- Utsläppspunkt (där det renade vattnet leds ut, t.ex. dike, åkerdränering)
- Din egen och grannarnas dricksvattenbrunnar
- Plats där slamtömningsbilen kan ställa sig vid tömning (längsta avstånd för slangdragning är 20 m och största höjdskillnaden 6 m)
- Informationsbroschyr eller annan information om den specifika avloppsanläggning du valt, tex en webblänk till rätt anläggning
- Ska du anlägga infiltrationsbädd behöver du också redovisa resultatet av en jordanalys, i form av en siktkurva eller ett LTAR-värde.
Du behöver också skicka med information om högsta grundvattenyta (en provgrop ska grävas) och avstånd till berg. Spridningsledningen ska ligga minst en meter över högsta grundvatten och berg.
På karlstad.se/avloppskarta kan du skriva ut en skalenlig karta över din fastighet. Se till att rita ut alla delar i kartan direkt. En komplett ansökan går mycket snabbare att handlägga.
Läs mer om att anlägga enskilt avlopp.
Vad händer med min ansökan?
När vi fått din ansökan/anmälan granskar vi om den är komplett eller om du behöver lämna in kompletteringar. När ansökan är komplett gör miljöförvaltningen ett platsbesök. Därefter hörs berörda grannar för eventuella synpunkter, vanligtvis får de cirka två veckor på sig att yttra sig. Slutligen tar vi ett beslut som innehåller krav på hur avloppsanläggningen ska utformas och anläggas, samt hur den ska skötas. När du fått ditt beslut kan du börja anläggningsarbetet.
Har du några frågor?
Kontakta oss på miljöförvaltningen, 054-540 00 00.
Avgifter för anordnande av
- avloppsanläggning med ansluten vattentoalett för upp till 25 boende: 9 856 kr
- sluten tank med ansluten vattentoalett: 5 632 kr
- avloppsanläggning för enbart bad-, disk- och tvättvatten (BDT): 5 632 kr
- Anordnande av gemensam avloppsanläggning för 26–200 personekvivalenter: timavgift*
- flera avloppsanläggningar med ansluten vattentoalett vid samma tillfälle på samma fastighet: timavgift*
*Timavgiften ligger på 1408 kr (år 2024).
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att hantera ansökan om tillstånd för enskilt avlopp. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden myndighetsutövning.
Det är miljönämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. På vår webbplats hittar du information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter på karlstad.se/personuppgifter.
Klicka på "Nästa" för att fortsätta.