Hemtjänstinsatser
Du som är 68 år eller äldre kan ansöka om vissa serviceinsatser, trygghetslarm och matdistribution genom en förenklad ansökan. Här kan du göra ansökan direkt via e-tjänst.
Vill eller kan du inte ansöka via den här e-tjänsten kan du ringa till Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00 så hjälper de dig med din ansökan.
Val av utförare
Om du bor i ett område där det finns flera hemtjänstutförare ska du själv välja utförare, innan insatserna kan utföras. Du gör valet i den här e-tjänsten.
Till sida med mer information om hemtjänstutförare.
Inkomstförfrågan
Avgift för insatserna tas ut enligt gällande maxtaxa. Avgiften är beroende av din inkomst och därför måste du lämna in en inkomstförfrågan. Du kan också välja att inte lämna uppgifter om inkomster och då betalar du full avgift enligt kommunens taxa. Inkomstförfrågan gör du i den här e-tjänsten.
Obs! Är ni fler i hushållet måste en ansökan lämnas in för varje person.
Detta kan du ansöka om:
Trygghetslarm
Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till det mobila nätet. Du får en trådlös larmknapp på armen eller i ett band runt halsen. Den bärbara larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar.
I samband med installation av trygghetslarmet ska du lämna en bostadsnyckel så att larmpatrullen kommer in i din bostad, vid frågor kontakta Kontaktcenter (054-540 00 00). Karlstads kommun använder ett digitalt låssystem för alla kunder som har hemtjänst och/eller trygghetslarm. Detta för att öka tryggheten för hanteringen av nycklar och höja kvaliteten samt din säkerhet.
Matdistribution
Du kan få hemleverans av kalla matlådor en gång i veckan. Du har då möjlighet att välja hur många matlådor du önskar beställa i veckan (minst tre i veckan).
Städning
Som ensamstående får du städat två rum och kök varannan vecka. Om både du och din make eller maka har ansökt om insats och har behov får ni tre rum och kök städat. I städningen ingår till exempel dammsugning, dammtorkning och våttorkning av fria ytor. Du ansvarar själv för att det finns fungerande städutrustning för att hjälpen ska kunna utföras.
Tvätt och klädvård
Tvätt och klädvård utförs varannan vecka i din bostad eller i tvättstuga som är kopplat till din bostad. I tvätt och klädvård ingår till exempel tvätt av gångkläder, lakan och handdukar, att hänga upp, stryka, vika och lägga in tvätt.
Inköp
Du kan få hjälp med inköp av dina dagligvaror en gång i veckan.
Apoteksärenden
Du kan få hjälp med apoteksärenden en eller två gånger i månaden.
Sophantering
Du kan få hjälp med hantering av hushållssopor en gång i veckan. Det gäller inte hantering av sopor för återvinning till exempel tidningar, glas och plåt.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att du ska kunna ansöka om vissa serviceinsatser, trygghetslarm och matdistribution. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden myndighetsutövning.
Det är vård- och omsorgsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. På vår webbplats hittar du information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter på karlstad.se/personuppgifter.
Klicka på ”Logga in” för att fylla i din ansökan.