Här anmäler firmatecknare förändringar inom ägar- och ledningskretsen för befintlig huvudman. Anmälan ska göras senast en månad från det att förändringen genomförts. Detta framgår av 2 kap 5 §, 2 kap 5a § och 5 kap 5 b § i skollagen (2010:800).
Observera att ansökan via den här e-tjänsten avser förändringar i ägar- och ledningskretsen inom en befintlig huvudman. Om den fristående förskolan/fritidshemmet byter huvudman ska en ny ansökan om tillstånd lämnas till barn- och ungdomsnämnden.
För ifyllande av anmälan ska Riktlinje för godkännande och rätt till bidrag för fristående förskola användas som stöd. Till sidan med Riktlinje för godkännande och rätt till bidrag för fristående förskola.
E-tjänsten kräver inloggning med e-legitimation och anmälan ska göras av behörig firmatecknare. Du har möjlighet att spara din ansökan och återuppta den senare genom att logga in med e-leg på e-tjänstesidan och gå till Min sida och fortsätta att fylla i den.
Information om hur vi inhämtar upplysningar
Observera att myndigheten vid handläggning av anmälan kan komma att inhämta upplysningar om ekonomisk status för sökanden, eventuella närstående bolag samt personer inom ägar- och ledningskretsen hos kreditupplysningsföretag.
Upplysningar/registerutdrag kan också komma att inhämtas från Bolagsverket, Skatteverket och Kronofogdemyndigheten samt Polismyndighetens belastningsregister med stöd 16 b § andra stycket 2 och 18 § av förordningen om belastningsregister (1999:1134) för personer inom ägar- och ledningskretsen. Myndigheten kan även komma att inhämta uppgifter om personer närstående till personer i ägar- och ledningskretsen när detta är påkallat och förenligt med lag.
Information om hur vi hanterar personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att vi ska kunna hantera din anmälan av förändringar inom ägar- och ledningskretsen. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden myndighetsutövning.
Det är barn- och ungdomsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. På vår webbplats hittar du information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter på karlstad.se/personuppgifter.
Klicka på "Logga in" för att fortsätta.