Om du anser att kommunen vållat en skada på egendom som har inträffat på kommunens mark eller som kommunen av annan orsak är ansvarig för, kan du begära ersättning för det här.
Utredning
Din skadeanmälan kommer att utredas. Det är kommunen själv eller kommunens försäkringsbolag som gör utredningen om vad som har orsakat skadan. Om utredningen visar att det finns skäl för det så kommer du att få ersättning för skadan.
Skadeanmälan med bilagor
I anmälan förklarar du varför du tycker att kommunen ska ge dig ersättning. Komplettera anmälan med kopia på kvitton och andra utlägg du haft på grund av skadan. Du kan också bifoga foton på var skadan ägt rum. I e-tjänsten är det också möjligt att markera platsen på en karta.
Kvitton, foton med mera bifogas i den här e-tjänsten. Det är bra om du har eventuella bilagor redo när du fyller i e-tjänsten.
Besked i skadeärendet
Kommunen har en handläggningstid av skadeärenden på 3 månader.
När vi har utrett din anmälan kommer du att få ett besked i ärendet, antingen från kommunen eller från kommunens försäkringsbolag.
E-tjänsten kräver e-legitimation.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att hantera skadeståndskrav till Karlstads kommun.
Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden rättslig förpliktelse.
Det är teknik-och fastighetsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. På vår webbplats hittar du information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter på karlstad.se/personuppgifter.
Klicka på ”Logga in” för att fylla i din skadeanmälan.